Umelú inteligenciu v súčasnosti najviac využívajú reklamné nástroje.
Cieľom je čo najpresnejšie oslovenie relevantných zákazníkov v čo
najlepšom čase. Podnikatelia čoraz viac siahajú po nástrojoch AI pri
tvorbe obsahu, grafiky či obrázkov. Pomôcť môže AI aj so spracovaním dát
alebo s návrhmi na rozvoj podnikania či pri strategickom rozhodovaní.
Podľa odborníka na marketing e-shopov Michala Benatzkyho z platformy
Upgates môžu online obchody AI využiť predovšetkým pri motivovaní
zákazníkov k opätovným nákupom či v zákazníckej personalizácii. Výrazný
efekt môže mať AI podľa neho aj pri zahraničnej expanzii e-shopu.
Upozornil však, že AI je v súčasnosti vhodná skôr na základné nasmerovanie zákazníka alebo zodpovedanie jednoduchých otázok. "Pri
zložitejších otázkach naráža súčasná úroveň jazykových modelov na svoje
limity a môže zákazníkov v konečnom dôsledku skôr odradiť. Preto je
dôležité zákazníka v správny moment presmerovať na človeka, ktorý
požiadavky a otázky dorieši," upozornil Benatzky.
Podľa odborníkov by využívanie AI, aj napriek jej aktuálnym nedostatkom,
mohlo byť v blízkej budúcnosti kľúčovým faktorom úspechu. "Marketing
a e-commerce sú momentálne oblasti číslo jeden, kde sa AI začína naplno
presadzovať. Umelá inteligencia však potrebuje napríklad efektívnejšie
napojenie na administráciu a schopnosť odpovedať na komplikovanejšie
otázky v rámci zákazníckej podpory, kde je potrebné lepšie porozumenie
kontextu," doplnil Matej Vittek z marketingového laboratória Artexe.
Aj pri používaní AI však treba dbať na dodržiavanie nariadení týkajúcich
sa ochrany osobných údajov. Podľa odborníkov pri ich spracúvaní musia
byť prevádzkovatelia e-shopov opatrní, v prípade porušenia nariadení im
totiž môžu hroziť sankcie.
"Podnikatelia v e-commerce musia porozumieť, ako AI ovplyvňuje nielen
ich podnikanie, ale aj aké má dosahy na zákazníkov a aké záruky
poskytujú dodávatelia týchto riešení. To je základný uhol GDPR, ktoré
priamo vyžaduje ľudský zásah v niektorých prípadoch. Od mája 2025 bude
niektoré formy AI zakazovať nariadenie o umelej inteligencii. Tieto
podmienky by mali byť preverené pred nasadením riešenia," upozornil odborník na ochranu osobných údajov Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital Legal.